Вища кваліфікаційна комісія суддів України у пленарному складі:
головуючого – Олексія ОМЕЛЬЯНА,
членів Комісії: Михайла БОГОНОСА, Людмили ВОЛКОВОЇ, Віталія ГАЦЕЛЮКА, Ярослава ДУХА, Романа КИДИСЮКА, Олега КОЛІУША (доповідач), Володимира ЛУГАНСЬКОГО, Руслана МЕЛЬНИКА, Романа САБОДАША, Руслана СИДОРОВИЧА, Сергія ЧУМАКА, Галини ШЕВЧУК,
розглянувши питання про перегляд рішення Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 07 травня 2025 року № 262/дс-25 про відмову Мукан Богдані Степанівні в допуску до участі в доборі на посаду судді місцевого суду, оголошеному рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24,
встановила:
Рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24 оголошено добір кандидатів на посаду судді місцевого суду з урахуванням 1 800 прогнозованих вакантних посад суддів у місцевих судах (далі – Добір) та затверджено текст відповідного оголошення.
До Комісії у визначений строк звернулася Мукан Богдана Степанівна із заявою про участь у Доборі.
Комісією у складі колегії перевірено подані Мукан Б.С. документи щодо відповідності їх переліку, визначеному в Оголошенні про добір кандидатів на посаду судді місцевого суду, затвердженому рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24 (далі – Оголошення), дотримання вимог до їх оформлення, відповідності особи, яка звернулась із заявою про допуск до участі в Доборі, установленим статтею 69 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (далі – Закон) вимогам до кандидата на посаду судді, дотримання строку їх подання.
За результатами розгляду таких документів рішенням Комісії у складі колегії від 07 травня 2025 року № 262/дс-25 відмовлено Мукан Б.С. в допуску до участі в Доборі (далі – Рішення).
Рішення мотивовано тим, що Мукан Б.С. всупереч вимогам пунктів 10, 12 частини першої статті 72 Закону не подала Державного сертифіката про рівень володіння державною мовою, а також автобіографії, подання яких є обов’язковим, що відповідно до частини третьої статті 73 Закону стало підставою для відмови в її допуску до участі в Доборі.
До Комісії 08 травня 2025 року звернулася Мукан Б.С. із заявою про перегляд рішення Комісії про відмову в допуску до участі в Доборі.
Заяву про перегляд Рішення обґрунтовано тим, що в Рішенні зазначено дві причини: неподання автобіографії та неподання Державного сертифіката про рівень володіння державно мовою. Щодо обов’язку подання автобіографії не було зазначено в рішенні Комісії про оголошення добору на посаду судді місцевого суду. Також цієї інформації не було на вебсайті Комісії до 30 березня 2025 року, ймовірно, інформація про порядок подання автобіографії на конкурс була розміщена на сайті Комісії після 30 березня 2025 року. У Кабінеті суддівської кар’єри в рубриці «Інші документи» зазначено: «Для добору на посаду судді це також можуть бути документи, необхідні для проведення спеціальної перевірки: автобіографія; довідка про наявність допуску до державної таємниці (у разі його наявності); заява, передбачена частиною першою статті 6 Закону України «Про очищення влади». На думку заявника, саме формулювання «також можуть бути» не створює обов’язку подавати перелічені документи. Фактично вся біографічна інформація міститься в анкеті, будь-яких роз’яснень щодо форми та порядку подання автобіографії на добір суддів в офіційних джерелах вона не знаходила.
Стосовно поважності причин неподання Державного сертифіката про рівень володіння державно мовою заявник зазначила, що В лютому 2025 вона довідалася про необхідність подання Державного сертифіката про рівень володіння мовою, внесеного в Реєстр державних сертифікатів. У зв’язку із обмеженою кількістю місць вона змогла записатися на іспит тільки 25 березня 2025 року. Результати іспиту були встановлені 26 березня 2025 року, однак Державний сертифікат про рівень володіння державною мовою видано із запізненням. Крім того, просила врахувати положення частини шостої статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», відповідно до якого особа, яка претендує на зайняття політичної посади, посади державної служби, посади в органах місцевого самоврядування, посади керівника суб’єкта господарювання державного сектору економіки, посади керівника комунального підприємства, установи, організації, у період дії воєнного стану не подає документ про підтвердження рівня володіння державною мовою відповідно до Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної».
На її думку, вона вжила всіх заходів для того, щоб взяти участь у Доборі, однак у зв’язку із обставинами, які не залежали від її волі, не змогла своєчасно виконати умови Добору та подати Державний сертифікат про рівень володіння мовою, який видано із запізненням.
Згідно з частиною п’ятою статті 92 Закону порядок роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів України визначається Законом. Процедурні питання діяльності Комісії відповідно до Закону визначаються Регламентом Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.
Відповідно до абзацу другого частини четвертої статті 101 Закону Вища кваліфікаційна комісія суддів України може переглядати рішення, прийняті палатою чи колегією, щодо допуску до конкурсу або добору.
Пунктом 58.15 Регламенту Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, затвердженого рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 13 жовтня 2016 року № 81/зп-16 (у редакції рішення Комісії від 19 жовтня 2023 року № 119/зп-23 (зі змінами), встановлено, що Комісія у пленарному складі переглядає рішення, прийняте палатою чи колегією, щодо допуску до конкурсу або добору.
Перевіривши обставини, викладені в заяві Мукан Б.С., та додані документи, заслухавши доповідача, Комісія встановила таке.
Рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24 затверджено Оголошення, у якому визначено строк подання заяви, перелік необхідних документів для участі в Доборі та вимоги до їх оформлення.
Підпунктом 14.1 пункту 14 Оголошення передбачено, що Комісія на основі поданих особою документів здійснює перевірку: дотримання особою визначеного Комісією строку подання документів для участі в Доборі; поданих особою документів на відповідність переліку та вимогам до їх оформлення; відповідності особи встановленим Конституцією України та Законом вимогам до кандидата на посаду судді на день подання заяви про участь у Доборі.
Згідно з підпунктом 14.2 пункту 14 Оголошення до участі у Доборі допускаються особи, які: у порядку та строки, визначені Оголошенням, подали всі необхідні документи; на день подання заяви та документів відповідають установленим вимогам до кандидата на посаду судді місцевого суду.
Вимогами частини першої статті 69 Закону передбачено, що на посаду судді може бути призначений громадянин України, не молодший тридцяти та не старший шістдесяти п’яти років, який має вищу юридичну освіту і стаж професійної діяльності у сфері права щонайменше п’ять років, є компетентним, доброчесним та володіє державною мовою відповідно до рівня, визначеного Національною комісією зі стандартів державної мови.
Пунктами 10, 12 частини першої статті 72 Закону передбачено, що особа, яка виявила намір стати суддею, для участі у доборі на посаду судді подає до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України письмову згоду на проведення спеціальної перевірки відповідно до Закону та документи, необхідні для проведення спеціальної перевірки відповідно до Закону України «Про запобігання корупції»; копію документа, що підтверджує володіння державною мовою відповідно до рівня, визначеного Національною комісією зі стандартів державної мови.
Цю вимогу продубльовано в підпункті 13.12.1, 13.14 пункту 13 Оголошення.
Комісією встановлено, що в кабінеті суддівської кар’єри в розділі «Документи» у вікно «Сертифікат про рівень володіння державною мовою» завантажено тільки скриншот із екрану телефона про результати проходження тестів. Також у вікні «Інші документи» відсутня автобіографія.
Отже, Мукан Б.С. не надала Комісії Державного сертифіката про рівень володіння державною мовою та автобіографії. Такі обставини свідчать, що кандидатом не виконано вимог, передбачених нормами Закону та визначених в Оголошенні, тому відповідно до частини третьої статті 73 Закону це стало підставою для обґрунтованої відмови в допуску до участі в Доборі.
Стосовно необхідності врахувати положення частини шостої статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Комісія зазначає, що посада судді не належить до посад, на які розповсюджується дія вказаної статті. Статус судді визначається Законом, який також регулює порядок проведення добору на посаду судді.
Стосовно долучення поданого Мукан Б.С. ДДержавного сертифіката про рівень володіння державною мовою від 31 березня 2025 року Комісія зазначає, що пунктами 3, 4 Оголошення передбачено, строк подання заяви та документів для участі в Доборі – з 01 березня 2025 року до 30 березня 2025 року (включно). Заява та документи для участі в Доборі подаються в електронній формі через офіційний вебсайт Комісії (ksk.vkksu.gov.ua) шляхом заповнення відповідних форм, шаблонів, завантаження електронних документів або сканованих копій документів у вигляді файлів.
Отже, можливості подання документів після визначеного строку не передбачено.
З огляду на викладене Комісія у складі колегії дійшла обґрунтованого висновку, що Мукан Б.С. не подала до заяви для участі в Доборі усіх необхідних документів, зокрема Державного сертифіката про рівень володіння державною мовою та автобіографії, що стало підставою для її відмови в допуску до участі в Доборі.
Ураховуючи викладене, немає підстав вважати, що рішення, яким відмовлено кандидату в допуску до участі в Доборі, ухвалено з порушенням вимог Закону, Регламенту Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та частини другої статті 19 Конституції України, а права Мукан Б.С. безпідставно порушено (обмежено). Отже, у задоволенні заяви про перегляд рішення слід відмовити.
Керуючись статтями 69–73, 93, 101 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», Вища кваліфікаційна комісія суддів України одноголосно
вирішила:
відмовити Мукан Богдані Степанівні в задоволенні заяви про перегляд рішення Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 07 травня 2025 року № 262/дс-25 про відмову в допуску до участі в доборі на посаду судді місцевого суду, оголошеному рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24.
Головуючий Олексій ОМЕЛЬЯН
Члени Комісії: Михайло БОГОНІС
Людмила ВОЛКОВА
Віталій ГАЦЕЛЮК
Ярослав ДУХ
Роман КИДИСЮК
Олег КОЛІУШ
Володимир ЛУГАНСЬКИЙ
Руслан МЕЛЬНИК
Роман САБОДАШ
Руслан СИДОРОВИЧ
Сергій ЧУМАК
Галина ШЕВЧУК