X

Про розгляд дисциплінарної справи, відкритої стосовно судді Бориспільського міськрайонного суду Київської області Мельника Олега Олександровича за зверненням голови Громадської організації «Майдан - Громадський контроль» Колбанцева В.В.

Вища кваліфікаційна комісія суддів України
Рішення
17.11.2016
1911/дп-16
Про розгляд дисциплінарної справи, відкритої стосовно судді Бориспільського міськрайонного суду Київської області Мельника Олега Олександровича за зверненням голови Громадської організації «Майдан - Громадський контроль» Колбанцева В.В.

Вища кваліфікаційна комісія суддів України у складі колегії:

головуючого – Бутенка В.І.,

членів Комісії: Весельської Т.Ф., Заріцької А.О., Луцюка П.С., Прилипка С.М.,

розглядаючи дисциплінарну справу, відкриту стосовно судді Бориспільського міськрайонного суду Київської області Мельника Олега Олександровича за зверненням голови Громадської організації «Майдан - Громадський контроль» Колбанцева В.В.,

встановила:

У червні 2014 року на адресу Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (далі - Комісія) надійшло звернення голови Громадської організації «Майдан - Громадський контроль» Колбанцева В.В., в якому йдеться про направлення рекомендації до Вищої ради юстиції для вирішення питання щодо внесення подання про звільнення, судді Бориспільського міськрайонного суду Київської області Мельника О.О. з посади судді у зв'язку з порушенням ним присяги судді. Така вимога обґрунтована посиланням на те, що суддею Мельником О.О. 18 лютого 2014 року прийнято незаконне судове рішення про позбавлення громадянина ОСОБА_1 права керування транспортними засобами строком на 3 місяці.

Рішенням Комісії від 25 лютого 2015 року стосовно судді Бориспільського міськрайонного суду Київської області Мельника О.О. за зверненням Колбанцева В.В. відкрито дисциплінарну справу.

Відповідно до пункту 31 Розділу XII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 02 червня 2016 року № 1402-VIII «Про судоустрій і статус суддів», заяви (скарги) щодо поведінки суддів місцевих та апеляційних судів, отримані Вищою кваліфікаційною комісією суддів України до набрання чинності цим Законом, передаються для розгляду Вищій раді правосуддя, якщо на день набрання чинності цим Законом Комісією не прийнято рішення про відкриття або відмову у відкритті дисциплінарної справи. Якщо на день набрання чинності цим Законом Вищою кваліфікаційною комісією суддів України прийнято рішення про відкриття дисциплінарної справи, така справа розглядається колегіями Комісії, визначеними за її рішеннями, у порядку, що діяв на день відкриття дисциплінарної справи. Ухвалюючи рішення за результатами розгляду таких дисциплінарних справ, Вища кваліфікаційна комісія суддів України застосовує дисциплінарні стягнення, визначені цим Законом.

Із листа Вищої ради юстиції від 16 червня 2016 року № 7369/0/9-16 та рішення Вищої ради юстиції від 14 липня 2016 року вбачається, що у грудні 2014 року до Тимчасової спеціальної комісії з перевірки суддів загальної юрисдикції надійшла заява голови ГС «Українська Спілка Автомайдан» Михайловського А.В. про проведення спеціальної перевірки стосовно судді Бориспільського міськрайонного суду Київської області Мельника О.О. відповідно до Закону України «Про відновлення довіри до судової влади».

Отже, заяви судді про притягнення до відповідальності за вчинення конкретних дій були направлені як до Тимчасової спеціальної комісії, так і до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.

Тимчасовою спеціальною комісією з перевірки суддів загальної юрисдикції не розглянуто та було передано до Вищої ради юстиції.

11 квітня 2014 року набрав чинності Закон України «Про відновлення довіри до судової влади в Україні», який визначив правові та організаційні засади проведення спеціальної перевірки суддів судів загальної юрисдикції (далі - перевірка суддів) як тимчасового посиленого заходу з використанням існуючих процедур розгляду питань про притягнення суддів судів загальної юрисдикції до дисциплінарної відповідальності і звільнення з посади у зв'язку з порушенням присяги з метою підвищення авторитету судової влади України та довіри громадян до судової гілки влади, відновлення законності і справедливості.

Частиною 3 статті 4 вказаного Закону визначено, що з метою реалізації цього Закону утворюється Тимчасова спеціальна комісія.

Згідно з частиною 2 статті 2 Закону України «Про відновлення довіри до судової влади України» заяви про проведення перевірки індивідуально визначеного судді (суддів) подаються юридичними або фізичними особами у письмовій формі до Тимчасової спеціальної комісії протягом шести місяців з дня опублікування в газеті "Голос України" повідомлення про її утворення. Мета, строки та зміст перевірки суддів визначено у статтях 3, 4, 5 вказаного Закону.

Отже, розгляд заяв про проведення перевірки індивідуально визначеного судді (суддів) Законом покладено на Тимчасову спеціальну комісію.

Згідно з частиною 5 статті 2 Закону України «Про відновлення довіри до судової влади» заяви, що надійшли після закінчення визначеного цією статтею строку, а також заяви, щодо яких Тимчасова спеціальна комісія не встигла прийняти рішення до закінчення своїх повноважень, передаються до Вищої ради юстиції для продовження їх розгляду за загальною процедурою.

Ураховуючи пріоритет щодо розгляду справ, визначених Законом України «Про відновлення довіри до судової влади», який належить Вищій раді правосуддя, та вимоги Конституції України доповідачем поставлено на обговорення питання щодо можливості відкладення розгляду даної дисциплінарної справи по суті.

Частиною 1 статті 61 Конституції України визначено, що ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення.

Подане до Комісії звернення голови Громадської організації «Майдан - Громадський контроль» Колбанцева В.В. та адресована Тимчасовій спеціальній комісії з перевірки суддів загальної юрисдикції заява голови ГС «Українська Спілка Автомайдан» Михайловського А.В. стосуються прийняття суддею Бориспільського міськрайонного суду Київської області Мельником О.О. рішення про позбавлення громадянина ОСОБА_1 права керування транспортними засобами строком на 3 місяці (справа про адміністративне правопорушення № 3/359/284/2014).

Оскільки відповідно до Закону України «Про відновлення довіри до судової влади» пріоритет щодо розгляду таких звернень належить Вищій раді юстиції, з огляду на вимоги частини 1 статті 61 Конституції України Комісія вважає необхідним відкласти провадження у даній справі до закінчення розгляду Вищою радою юстиції заяви голови ГС «Українська Спілка Автомайдан» Михайловського А.В.

Керуючись статтями 83-86, 91, 97 Закону України від 07 липня 2010 року у редакції № 245З-VI «Про судоустрій і статус суддів» та пунктом 31 Розділу XII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 02 червня 2016 року № 1402-VIII «Про судоустрій і статус суддів», Комісія

вирішила:

відкласти розгляд дисциплінарної справи, відкритої стосовно судді Бориспільського міськрайонного суду Київської області Мельника Олега Олександровича за зверненням голови Громадської організації «Майдан - Громадський контроль» Колбанцева В.В., до закінчення розгляду Вищою радою юстиції заяви голови ГС «Українська Спілка Автомайдан» Михайловського А.В. про проведення спеціальної перевірки стосовно судді Бориспільського міськрайонного суду Київської області Мельника Олега Олександровича відповідно до Закону України «Про відновлення довіри до судової влади».

Головуючий                                                                         В.І. Бутенко

Члени Комісії:                                                                      Т.Ф. Весельська

                                                                                                А.О. Заріцька

                                                                                                П.С. Луцюк

                                                                                                С.М. Прилипко