Версiя для друку

За лаштунками ВККС

Через значну бюрократизацію багатьох процесів у нашому суспільстві панує усталена думка, що державні органи завжди працюють у якомусь уповільненому режимі і чиновники ніколи не квапляться з вирішенням того чи іншого питання. З іншого боку, мало хто замислюється на тим, чому саме так відбувається, мало хто заглядає, так би мовити, за лаштунки процесів, котрі відбуваються поза увагою і потребою громадянина-споживача. «Юридична газета» у рамках спеціального проекту вирішила дізнатися як працює з середини Вища кваліфікаційна комісія суддів України, яка відповідає за формування суддівського корпусу країни.

«Найголовніше завдання управління документального забезпечення – документування всієї управлінської інформації, – розповіла на самому початку нашої зустрічі начальник управління документального забезпечення ВККС Ольга Рибка. – У нашому управлінні 5 підрозділів. Найбільший з яких – підрозділ обліку та реєстрації звернень на дії суддів, у якому працюють 11 осіб. Другий за розміром – відділ опрацювання службової кореспонденції, де працюють 7 осіб. У цьому відділі йде опрацювання всієї вхідної та вихідної кореспонденції. Ще один відділ займається документуванням засідань комісії – веде їхні запис і протоколи. Також є сектор моніторингу виконання документів і архівний сектор».

За словами пані Рибки, коли скарга надходить до Комісії, її реєструють, перевіряють наявність усіх додатків, правильність оформлення тощо. Всі відомості про скаржника та суддю, на якого скаржаться, також записуються. При цьому, у Комісії було розроблено певний алгоритм дій, щоб жоден працівник не відступив від правил реєстрації. А вже наприкінці робочого дня відбувається автоматизований розподіл зареєстрованих скарг на членів Комісії.

«Головне завдання діловодства – не просто зареєструвати документ, а зареєструвати його так, щоб потім можна було здійснювати пошук за вказаними реквізитами. Для цього необхідно вносити дані коректно», – зазначила під час спілкування пані Ольга. А також розповіла, що наразі в середньому на кожного члена ВККС припадає близько тисячі скарг, що, безперечно, є великим навантаженням як на членів Комісії, так і на працівників секретаріату.

За словами працівників відділу опрацювання службової кореспонденції, в середньому їм доводиться опрацьовувати більше 200 вхідних документів і приблизно таку кількість листів відправляють з Комісії. Кількість кореспонденції залежить від багатьох чинників – наприклад, коли разом зі скаргами до Комісії надходять листи про переведення суддів до іншого суду тощо.

Зазначимо, що через складну фінансову ситуацію в країни Комісія не повністю укомплектована, хоча роботи менше не стає. Особливо, якщо врахувати, що Комісія відновила свою роботу нещодавно. Почасти виручає повна взаємозамінність працівників – у випадку необхідності співробітник будь-якого підрозділу може замінити когось із колег.

Не менш важливою є й робота сектору архівного діловодства. Як зазначила його завідувач Світлана Смаль, в архіві зберігаються дисциплінарні справи, провадження по яких закінчене, а також справи постійного тривалого зберігання (тобто ті, що зберігаються понад 10 років), та справи особового складу.

«Зазвичай справи в Комісії зберігаються 15 років, а потім їх буде передано у центральний державний архів вищих органів влади, – повідомила наша співрозмовниця. – Взагалі дисциплінарна справа в залежності від прийнятого рішення має зберігатися від 5 до 15 років. Крім того, документами постійного зберігання є рішення Вищої кваліфікаційної комісії, які також будуть передаватися в архів у встановленому порядку. Тобто документів, з якими необхідно працювати, більше ніж достатньо».

Крім того, у ВККС є орган, так би мовити, внутрішнього контролю – це сектор моніторингу виконання документів. Як розповіла нашому виданню його завідувач Юлія Багатир-Захарченко, контроль здійснюється за всіма документами, у яких визначено завдання. «Визначаємо строки виконання документів, які встановлені законодавством або керівництвом, і контролюємо їхні дотримання, – пояснила пані Юлія. – Для цього робимо відповідні реєстри і відстежуємо рух кожного документа. Коротше кажучи, ми відповідаємо за те, щоб усі отримували документи вчасно».

Не менш важливим досягненням, що полегшує та оптимізує роботу управління документального забезпечення, є наявність поштового відділення в будівлі ВККС. «Разом з керівником секретаріату Комісії нашим управлінням у цьому приміщенні проведена велика робота, – підкреслила О. Рибка. – У нас є своє поштове відділення, і це дозволяє нам оптимізувати роботу, оскільки до Комісії щоденно надходить і відправляється велика кількість документів, яку співробітники інколи просто фізично не в змозі були б донести до поштового відділення, якби воно не було розташоване безпосередньо у будівлі ВККС».

Враховуючи сучасні реалії та вимоги часу, складно уявити установу, в якій не було б свого IT-відділу. Не є виключенням і ВККС. За словами начальника управління інформаційних технологій Віталія Гарбулінського, його відділ, як і будь-який інший подібний, займається обслуговуванням користувачів – співробітників Комісії. «Виконуємо ремонт та налагоджуємо комп’ютери та іншу техніку, займаємося веденням внутрішньої бази даних та підтримуємо сайт Комісії, наповнюємо його, розробляємо при потребі нові деталі тощо, – поділився подробицями наш співрозмовник. – Крім того, коли відбувається добір кандидатів на посади суддів, наш відділ займається скануванням тестових завдань, обробкою відповідей, а також обслуговує залу, тобто забезпечує звук і відеозапис. Також ми обробляємо службові записки й інші документи, пов’язані із відрядженнями, лікарняними, іншими кадровими питаннями, вносимо зазначену інформацію у спеціальні табелі. Це стосується не тільки співробітників, але й членів ВККС, оскільки, наприклад, якщо людина захворіла, скарги на неї розподілятися не повинні. Тож обов’язково відбувається фіксація відсутності чи присутності члена ВККС на роботі. Що стосується автоматизованого розподілу, то ми не маємо жодної можливості втручатися у цей процес – на те він і є автоматизований».

Досить вагому роль у роботі Комісії відіграє й служба дисциплінарних інспекторів, про завдання якої нам розповів її керівник Дмитро Чейчук: «Як можна зрозуміти з назви, служба наша складається з дисциплінарних інспекторів. За кожним членом ВККС закріплено по 3 інспектори. Крім того, є провідні спеціалісти, які безпосередньо пов’язані з роботою служби. Основною функцією дисциплінарних інспекторів є попередній аналіз скарг та заяв щодо неналежної поведінки суддів».

Процес цей виглядає приблизно так. Приходить скарга/заява, реєструється, розподіляється поміж працюючих членів Комісії. Потім за їхнім дорученням визначається дисциплінарний інспектор, який проводить попередній аналіз скарги і доповідає про його результати. За словами пана Чейчука, за дорученням члена ВККС дисциплінарний інспектор може провести перевірку щодо наявності або відсутності підстав для притягнення судді до відповідальності.

При цьому, Дмитро зазначив, що навантаження на одного інспектора зараз досить велике: «На сьогодні, як відомо, скарг багато. В середньому, з урахуванням тих 8 тис. скарг, що вже є, на кожного інспектора припадає близько 300 заяв».

Далі Д. Чейчук розповів, що у технічній роботі інспекторам допомагає відділ підготовки матеріалів щодо дисциплінарної відповідальності суддів: «Вони готують матеріали, запити в суди, де отримують інформацію, необхідну дисциплінарному інспектору або члену Комісії для проведення перевірки наявності або відсутності підстав для притягнення судді до дисциплінарної відповідальності. Тобто основна функція нашої служби як структурного підрозділу – це організаційне забезпечення членів Комісії при виконанні ними дисциплінарного провадження. Ще одна наша функція – статистично-аналітичне забезпечення, яким займається відповідний підрозділ. Вони готують статистику, здійснюють організаційні заходи, узагальнюють подані членами Комісії пропозиції щодо включення питань до порядку денного, який потім пропонується на затвердження головою Комісії».

Коментарі:

Михайло Макарчук, член ВККС, суддя ВССУ:

Робота Вищої кваліфікаційної комісії суддів України полягає не тільки у розгляді скарг і притягненні суддів до дисциплінарної відповідальності. Це лише один з обов’язків, покладених на неї Законом «Про судоустрій і статус суддів». Що стосується сьогодення, то наразі, в першу чергу, ми вирішуємо питання щодо переведення суддів, які перебувають у зоні АТО, і через це не можуть здійснювати судочинство. Також актуальною є підготовка матеріалів щодо суддів, повноваження яких у рамках 5-річного строку перебування на посаді закінчилися, а їх багато. На жаль, швидко вирішити всі ці питання ми не можемо.

Роман Савчук, начальник управління з питань організації підготовки суддів:

Наше управління співпрацює з Національною школою суддів України, а також займається методичним і організаційним забезпеченням діяльності Комісії з першого добору кандидатів на посаду судді – усім, що стосується розробки методик по складанню, перевірці і апробації тестових матеріалів, оцінювання результатів, провадження спільно з НШС спеціальної підготовки. Також у зоні нашої уваги питання щодо переведення суддів, які теж у певних випадках здають екзамен, щоб отримати право бути рекомендованими – методичним забезпеченням, підготовкою матеріалів, процедурами проходження цих іспитів займається наш структурний підрозділ.

Деякі труднощі у нашій роботі пов’язані з мінливістю законодавства, оскільки розробити практичне завдання чи тест за день неможливо, а інколи через зміни у законодавстві деякі завдання перестають бути актуальними. Те ж стосується і неоднозначної судової практики – коли в одному регіоні суд приймає таке рішення, а в другому інше. Кандидати у нас з усієї України, і часом виходить так, що вони, вирішуючи практичне завдання, пишуть проект процесуального документа на основі фабули, яка взята з реальної судової практики їхніх регіонів. Оцінуючи такі судові рішення і напрацьовуючи єдиний критерій для однакової оцінки робіт усіх кандидатів, ми повинні враховувати, умовно кажучи, думку кожного регіону і шукати «золоту середину».

Отже, одне з наших важливих завдань – постійний моніторинг, оскільки ми маємо тримати руку на пульсі часу і бути готові до того, що суддя, який складає кваліфікаційні тести, не повинен отримувати завдання, яке не відповідає законодавству. Ми частина Вищої кваліфікаційної комісії суддів України і задаємо тренд її роботи саме у формуванні якісного суддівського корпусу.

Поліна Казакевич, начальник відділу міжнародного співробітництва:

З моменту створення ВККС відразу було розпочато активну міжнародну діяльність – як з метою вдосконалення кваліфікаційно-дисциплінарних процедур, вдосконалення локальних документів, та і задля підвищення іміджу Комісії у європейських інституціях, удосконалення та створення позитивного іміджу судової влади України. Комісією було здійснено моніторинг усіх міжнародних та європейських стандартів існування такого інституту. В першу чергу це стосується Консультативної ради європейських суддів та Європейської комісії з питань ефективності правосуддя Ради Європи.

 Юридична газета. – 30.12.2014. – № 48-49 (442-443)

Перейти на початок