Версiя для друку

Новий відлік ВККС. Ігор Самсін: «Будемо працювати над якістю процедури добору, а з кількістю претендентів у нас усе в порядку»

Історики вважають, що один рік —надто мало для історії. Мовляв, за такий проміжок часу не відбуваються ні великі перетворення, ні глобальні зміни. До дискусії вдаватися не будемо, визначаючи, що можна було зробити протягом 366 днів минулого високосного року. Однак цього часу вистачило Вищій кваліфікаційній комісії суддів, щоб і традиційні справи виконати, і кілька нововведень запровадити, дописавши таким чином ще один рік до історії ВККС. Отож, чим запам’ятається 2012 рік?

Курс — на якість

Уже неодноразово на сторінках «ЗіБ» ішлося про те, що з кожним черговим добором кандидатів на посади суддів ця процедура вдосконалюється — додаються нові правила, що мають її поліпшити, забезпечити прозорість та відкритість. Голова ВККС Ігор Самсін неодноразово наголошував і на останній прес-конференції в день тестування претендентів на мантії повторив: «Будемо працювати над якістю процедури добору, а з кількістю претендентів у нас усе в порядку».

13 грудня 2012 року кваліфкомісія прийняла рішення про допуск 2406 осіб до третього добору та складення анонімного тестування на виявлення рівня загальних теоретичних знань у галузі права.

Та справа не в кількості. Бо з понад 2 тис. претендентів на суддівські крісла пройти мала лише чверть — цього вимагало нововведення третього добору — спеціальна підготовка.

У першій редакції «Прикінцевих положень» закону «Про судоустрій і статус суддів» зазначалось, що спеціальна підготовка кандидата на посаду судді має проводитися з 1.07.2011. Проте 3.02.2011 у документ було внесено зміни, згідно з якими проходження претендентом на мантію «спеціальної підготовки у процесі його призначення вперше» розпочинається з дня прий­няття ВККС відповідного рішення.

Як уже зазначалося, І.Самсін пояснив, що рішення комісії від 5.11.2012 про запровадження спеціальної підготовки спричинене аналізом та вивченням попередніх доборів: «Ми дійшли висновку, що кандидатам не вистачало теоретичних і практичних знань».

«Спеціальна підготовка кандидатів на посади суддів забезпечить одержання кандидатом специфічних навичок і вмінь, які потрібні для роботи на посаді судді, а відтак і дасть змогу державі побудувати судову систему з міцними підвалинами, що складаються передусім із кваліфікованих, високоосвічених суддів», — підкреслив І.Самсін.

Наскільки ці сподівання виправдаються, побачимо згодом. У лютому Національна школа суддів розпочне спеціальну підготовку 632 претендентів, що були допущені до її проходження за результатами анонімного тестування.

Мораль і кодекс

Питання моральних та особистих якостей кандидата неодноразово обговорювалося членами ВККС, експертами, проте в жодному законі чи документі не прописано конкретно, яким саме характеристикам повинен відповідати кандидат на посаду судді.

У пошуках виходу із ситуації комісія спільно з експертами проводила круглі столи, зустрічі, обговорення. Важливо було дійти згоди щодо цього питання.

Нині, як і раніше, при виявленні моральних та особистих якостей комісія зважає на результати спеціальної перевірки, керується власним досвідом і текстом присяги судді, зазначеним у законі «Про судоустрій і статус суддів». Законник присягає «об’єктивно, безсторонньо, неупереджено, незалежно та справедливо здійснювати правосуддя», «чесно і сумлінно виконувати обов’язки судді», «дотримуватися морально-етичних принципів поведінки судді» тощо.

Проте й у присязі точно не зазначено, якими є ці принципи. Розставити крапки над «і» мають зміни до проекту Кодексу суддівської етики, що обговорюються нині. Є сподівання, що в цьому документі будуть прописані норми, які допоможуть розібратися, як визначати моральні та особисті якості кандидатів.

Проект кодексу вже пережив кілька обговорень, до нього внесено зміни, корективи та враховані пропозиції. На з’їзді суддів 22 лютого буде вирішено, чи залишиться він у пропонованій редакції.

За кадри вирішують

На ВККС покладена відповідальна місія — забезпечити суди кваліфікованими працівниками, які б знали закони та могли вміло їх застосовувати. Цьому передує тривалий процес відбору відповідно до чинного законодавства.

Восени Президент ініціював внесення змін до розділу «Правосуддя» Конституції. Питання прийняття новацій назріло після останніх рекомендацій Венеціанської комісії та Ради Європи, спрямованих на приведення системи формування професійного суддівського корпусу держави у відповідність із високими європейськими стандартами.

Пропоновані зміни покликані вдосконалити процедуру добору, тому до їх опрацювання та обговорення поставилися відповідально. Зауважимо, пропозиції коригують не лише процес призначення судді на посаду чи звільнення з неї, а й передбачають скасування 5-річного терміну першого призначення на посаду. Про доцільність таких змін ішлося на одному із засідань Ради суддів України.

Нагадаємо, що в ст.73 чинного закону зазначається: «Суддя у межах 5-річного строку може бути переведений на роботу на посаду судді до іншого місцевого суду». Для цього потрібна письмова заява кандидата до ВККС про рекомендування його на посаду судді відповідного суду. Після низки обов’язкових процедур законник може змінити місце роботи.

«ВККС оцінює рівень кваліфікації претендента на посаду судді й визначає: кандидат повністю готовий до роботи чи не готовий. І не йдеться при цьому, що претендент частково готовий», — пояснив голова РСУ Ярослав Романюк. Він зазначив, що законник, призначений на посаду на 5 років, має таке ж навантаження, як і судді, обрані безстроково, до того ж справи в нього не легші та їх не менше. «Як можна говорити, що це випробувальний термін? Хіба суддю випробовують, чи придатний він до роботи? Вибачте, та й на чому його випробовувати? На людських долях? Якщо ВККС вирішила, що кандидат придатний до роботи суддею, то, напевно, уже ж остаточно придатний, а не лише на випробувальний термін», — припустив Я.Романюк.

Недоліки знайшли й у процедурі обрання суддею безстроково по закінченню 5-річного строку. Виявляється, і тоді законник не може відчувати себе повністю незалежним. «Він певною мірою залежить від того органу, який у подальшому буде вирішувати питання щодо його обрання безстроково. Таким чином, є можливість через цей орган впливати на суддю», — пояснив Я.Романюк.

Поки вирішувалося питання, як же бути зі строками, ВККС давала рекомендації для переведення до інших судів законникам, у здібностях яких не мала сумнівів. Члени комісії зважали на досвід роботи кандидата, цікавилися проходженням ним курсів з підвищення кваліфікації тощо. Приємно, що серед кандидатів є такі, які бажають вчитися новому, мають хороші характеристики. Ми вже згадували рекордсмена з кількості сертифікатів з проходження підвищення кваліфікації Євгена Тарабана з Царичанського районного суду Дніпропетровської області — до ВККС він подав 9 документів, які засвідчують проходження ним підготовки в НШС. «Мене вразило, що у 2012 році ви 4 рази були на курсах підвищення кваліфікації!» — сказав член комісії Віктор Мікулін, ознайомлюючи присутніх з матеріалами справи судді. «То були одноденні семінари», — пояснив Є.Тарабан. Тож сертифікати, характеристика та показники роботи допомогли законнику отримати перевідну «перепустку» до Апеляційного суду Дніпропетровської області. Проте не всі претенденти мають таке бажання вчитися. Трапляються випадки, коли проблеми виникають навіть з елементарними знаннями про практичну роботу судді. Але це вже інша історія.

Без дьогтю

2012 рік видався врожайним на скарги на дії суддів, проте порівняно з минулим роком їх надійшло менше. Як повідомив І.Самсін на другій щорічній міжнародній конференції «ВККС: європейський курс України — реформа в дії», «станом на 1.10.12 до комісії надійшло більше 14 тис. скарг, в той час за аналогічний період як минулого року — 16 тис.»

Звичайно, не всі з них стали підставою для відкриття дисциплінарного провадження. За вказаний період 2012 р. перевірка проводилася по 6 тис. скарг. Про суддівські недопрацювання та догани нагадувати не будемо — про них уже достатньо сказано. Та все ж хотілося б, щоб у новому році підстав для таких розмов стало менше, а розпочате в минулому дало бажані результати.

Результати трьох доборів кандидатів на посади суддів (таблиця)

  Перший добір Другий добір Третій добір
Кількість кандидатів, які подали документи 3593 3614 2663
Кількість кандидатів, допущених до анонімного тестування 3430 3584 2406
Кількість кандидатів, які взяли участь у анонімному тестуванні 3380 (50 осіб не з’явилися на тестування) 3471(113 осіб не з’явилися на тестування) 2346(60 осіб не з’явилися на тестування)
Допущені до проходження спеціальної підготовки в Національній школі суддів 632
Допущені до складання кваліфіспиту 896 1453 *
Зараховані до резерву 687 1137 (щодо деяких осіб питання не вирішене) *
Кількість вакансій 686 724 650

Майя Байрак
Закон і бізнес. – 10.01.2013. - № 1 (1092)

Перейти на початок